De aansturing van de autolader via SG-Hub is in ontwikkeling. Dit is één van de functies van de SG-Hub, die ook warmtepompen en PV-systemen aanstuurt.
Bij slim laden van een auto-accu wordt onder andere rekening gehouden met de energieprijzen. De auto-accu wordt opgeladen als de stroom het goedkoopst is. Om terugleveren te voorkomen wordt de P1-meter uitgelezen. Opgewekte stroom wordt dan benut om de auto-accu op te laden in plaats van zonnestroom aan het net terug te leveren.
Wilt u zich aanmelden als tester? Dan kunt u zich aanmelden via dit formulier.

Als de P1-meter wordt uitgelezen kan de SG-Hub ook een vermogenslimiet toepassen; als de elektrische apparaten in huis zorgen voor een groot stroomverbruik, wacht de autolader met laden om de elektrische installatie niet te veel te belasten.
Een bidirectionele autolader (BiDi) kan de auto-accu laden en ontladen. Deze autolader is duurder, maar biedt als voordeel dat de energie uit de auto-accu benut kan worden als de netstroom duur is.

De huidige status van dit project is:
SG-Hub voor de gewone autolader:
• Hardware beschikbaar.
• Software in ontwikkeling.
• basisfunctionaliteit beschikbaar, inclusief slim laden.
SG-Hub voor de autolader BiDi:
• Hardware beschikbaar.
• Het Autolader BiDi project is in de beginfase.
